Tips om beter te slapen

Neem de tijd om uw keuze(s) te maken. Bestudeer deze site goed. Als u zelf doorgrondt waardoor klachten ontstaan, dan is het makkelijker om er wat tegen te doen. Overweeg een consult bij een therapeut of chiropractor (voor therapeuten met een Hi4 en Mikoala demokussen klik hier). Een therapeut kan u specifiek en op maat adviseren. Meestal is daar geen verwijzing voor nodig van een arts en worden de kosten door de verzekering vergoed (dit kunt u vooraf aan de therapeut vragen).

Blijf zoeken naar oplossingen en verbeteringen totdat u 's ochtends uitgerust wakker wordt zonder klachten. Het lichaam dient 's nachts te herstellen van de belasting overdag, en niet andersom!

 

Lighouding

Hoofdkussen

Lichaamskussen

Matras/bedbodem

Onze voorkeur

 

Lighouding

  • Lig nooit op de buik.
  • Lig bij voorkeur op de zij met een lichaamskussen tussen de knieën en vóór de borst.
  • Voorkom dat u gaat liggen in de ¾ positie.
  • Als blijkt dat in de slaap de ¾ houding tóch regelmatig wordt aangenomen, zorg er dan voor dat:
    • het hoofdkussen voor die houding niet te hoog is (vaak is het kussen te hoog)
    • u met het gezicht op de rand van het kussen ligt, met de voorzijde van het gezicht er net overheen. Hierdoor kan het hoofd verder naar het matras draaien en neemt de draaiing in de nek af.
  • Voorkom dat er langere tijd een knikstand ontstaat in de nek:
    • Niet liggend lezen op de rug met kin op de borst.
    • Niet TV kijken met de kin op de borst.
    • Niet op de rug slapen op een te hoog kussen.
  • Als u leest in bed en u heeft een verstelbaar bed, doe dat dan bij voorkeur in de zitstand met het rugdeel en de kniesteun omhoog.
  • Als u leest op de zij, laat het boek dan (deels) rusten op de matras. Steun niet met de hand onder het hoofd en de elleboog op het matras.
  • Als u regelmatig tv kijkt in bed, plaats de tv dan zo hoog mogelijk. Bij voorkeur aan het plafond boven het voetgedeelte van het bed. Hiervoor zijn speciale ophangbeugels te koop.
  • Als u een periode veel rugpijn heeft, bijvoorbeeld spit, plaats dan in ruglig een extra kussen onder de knieën en in zijlig een kussen tussen de knieën.

 

Hoofdkussen

  • Kies een kussen dat goed aansluit bij de nek en het hoofd.
  • Kies een kussen die u in hoogte kunt aanpassen.
  • Kies een hoogte die past bij uw favoriete slaaphouding.
  • Bepaal uw keuze niet spontaan in een winkel, maar vraag een demokussen op proef en test deze in uw eigen bed en in uw favoriete slaaphouding.
  • Als u een demokussen uit wilt proberen, kies daarvoor dan een relatief laag kussen. Deze kunt u provisorisch stapsgewijs ophogen met een opgevouwen badhanddoek om de beste hoogte te bepalen (een te hoog kussen kunt u niet namelijk eenvoudig verlagen).
  • Let er bij het kopen van een sloop op dat die niet kleiner is dan het kussen.
  • Let er bij het kopen van een kussen op dat die niet groter is dan de slopen die u heeft.
  • Alle kussens zijn onderhevig aan slijtage en worden na verloop van tijd lager. Als u kiest voor een verstelbaar kussen, bewaar de niet gebruikte delen dan goed. Later kunt u die gebruiken om de hoogte te herstellen.

Lichaamskussen

  • Slaap zoveel mogelijk met een lichaamskussen. Dit leidt in vrijwel alle slaaphoudingen tot minder spanning in de wervelkolom, nek, schouders en bekken.
  • Kies een lichaamskussen dat voldoende lang is en weer niet te lang, dat is onpraktisch in bed. Dat geldt ook voor de dikte, breedte en hoogte.
  • Kies een lichaamskussen met een afneembare buitenhoes i.v.m. wassen.

 

Matras/bedbodem

  • Let bij uw keuze op het totaaleffect van de matras en bedbodem samen en test deze combinatie persoonlijk.
  • Als u toe bent aan een nieuw matras, test dan in elk geval ook een zacht en dik matras (of matras+bedbodem). Dit leidt meestal tot het beste resultaat (meeste comfort / minste klachten).
  • Een stugge bedbodem kan gecompenseerd worden door een dikke en zachte matras. Omgekeerd kan een hard matras slechts ten dele gecompenseerd worden door een flexibele bedbodem.
  • Let er bij het proefliggen niet alleen op dat u ‘lekker’ ligt, maar concentreer u op uw lichaam en probeer uw eigen lichaamssignalen te ‘lezen’.
  • Als u elders slaapt (hotel, logeren) vraag dan waaruit dat bedsysteem is opgebouwd en noteer uw eigen oordeel daarover. Gaandeweg vergaart u steeds meer informatie en neemt uw inzicht toe.
  • Als u last heeft van allergie voor huisstof, kies dan een latex matras. Daarin gedijt huismijt niet. Let er dan ook op dat de hoes niet allergeen is.
  • Indien u kiest voor een verstelbare bedbodem, kies dan een elektrische. Dat is wel duurder, maar een handmatig model wordt in de praktijk vaak niet gebruikt (men moet dan eerst het bed uit).
  • Indien u kiest voor een verstelbare bedbodem, kies dan altijd eentje met een kniesteun.
  • Overweeg de aanschaf van een topdekmatras. Dit is een goede en relatief goedkope manier om de totale matrasdikte te verhogen. Dit leidt meestal tot meer comfort en een betere slaaphouding.
  • Voorkom impulsaankopen waar u later spijt van krijgt, een compleet bed (bodem en matras) is niet goedkoop. Vaar niet blind op de verkoper en bereid u goed voor.
  • Voor mensen met een beperkt budget zijn er alternatieven voor een duur bedsysteem:
    • Kies een eenvoudige bodem met een extra dik matras (eventueel gewoon matras + topdekmatras)
    • Plaats een extra matras op of onder uw bestaande matras.
  • Het nut van zones in een matras staat der discussie (zie onder matras/eigenschappen). Laat u niets aanpraten, maar test persoonlijk of u werkelijk beter ligt op zo'n matras met zones.
  • Een ingebouwde toplaag of onderlaag kan nuttig zijn. Maar ook hier: vertrouw op uw eigen gevoel.

 

Onze voorkeur

Het behoeft geen betoog dat onze persoonlijke voorkeur uitgaat naar het Hi4 Pillow en het Mikoala lichaamskussen. Deze zijn namelijk speciaal voor Ligwijzer ontwikkeld en daarin zijn al onze wensen verwerkt: materiaal, afmetingen, vormen, verstelbaarheid, hoezen etc. Maar er zijn uiteraard veel verschillen in persoonlijke voorkeur. Wat de één te hard vindt, kan de ander juist te zacht vinden. Gelukkig zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Hoe dan ook, of u nu kiest voor onze producten of voor andere, onthoud onze slogan:


Lig wijzer, slaap beter !

bodysupport_posture

 

 

 

Bekijk Ligwijzer kussens in webshop

 

 


Verfijnd zoeken

Onze kussens

 Lekker én goed slapen
 Waardering 4.9/5 sterren  
 

 Op basis van 195 recensies


Tips om beter te slapen | Lighouding | Ligwijzer.be