Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn zou je de ‘gewone’ huis-tuin-en-keuken-hoofdpijn kunnen noemen. Hoofdpijn die we vrijwel allemaal wel eens hebben. Het komt meestal tweezijdig voor, is drukkend of knellend van karakter en de ernst is meestal licht of matig. De hoofdpijn kan zowel kortdurend zijn als continu. Het is niet gevaarlijk, maar kan wel uiterst hinderlijk zijn.

Oorzaken

Het Nederlands Huisartsen Genootschap stelt dat er over de oorzaken van spanningshoofdpijn niet veel bekend is. Spanning of spierspanning zijn geen primaire oorzaken maar kunnen wel een rol spelen, net als een ‘verkeerde houding’. De diagnose wordt gesteld op basis van de symptomen. Daarbij wordt een keuze gemaakt tussen spanningshoofdpijn, migraine, medicijn gerelateerde hoofdpijn en clusterhoofdpijn.

Hoofdpijn kan ook vanuit de nek ontstaan, dit wordt ‘cervicogene hoofdpijn’ genoemd. In Nederland wordt deze term niet vaak gebruikt en er bestaat ook geen aparte classificatie voor hoofdpijn-vanuit-de-nek. Dit valt doorgaans onder de categorie ‘spanningshoofdpijn’. 

Er zijn twee onderzoeken verricht naar het effect van een verkeerde slaaphouding op hoofdpijn. Uit het eerste onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met gezondNU, bleek dat een verkeerde slaaphouding en onjuiste ondersteuning van de nek, invloed kan hebben op hoofdpijn. Hier twee grafieken uit dit onderzoek, waar 89 proefpersonen aan deelnamen: 

Fig 1: Zowel het aantal dagen met hoofdpijn als de mate van hoofdpijn neemt af door het verbeteren van de slaaphouding en ondersteuning van nek en hoofd. De oude situatie (blauwe balken) werd vergeleken met de situatie waarbij men sliep met een Hi4 Pillow en een Body Pillow (rode balken).

Het tweede onderzoek werd uitgevoerd door het UMCG in Groningen en toonde vergelijkbare effecten aan. Dat spanningshoofdpijn vanuit de nek kan ontstaan staat wel vast, er is bestaat veel literatuur over. Dat een verkeerde slaaphouding vermoedelijk de belangrijkste achterliggende oorzaak is, is ook duidelijk.


Wat kun je doen tegen spanningshoofdpijn?

Als de hoofdpijn wordt veroorzaakt vanuit de nek, zijn er drie mogelijkheden om er vanaf te komen.

1. Verminder nek-belastende houdingen

Alle houdingen waarbij de nek langdurig belast wordt, moeten zoveel mogelijk worden vermeden. Het gaat vooral om houdingen waarbij de nek lange tijd voorover is gebogen. Hier is zelfs een soort hoofdpijn naar vernoemd: anteflexiehoofdpijn. Dit komt veel voor bij het kijken op telefoon of tablet. Ook onderuit hangend TV-kijken, met de kin op de borst, is een veel voorkomende boosdoener. Hetzelfde geldt in bed als de TV laag staat. Dit is erg belastend voor de banden tussen het hoofd en de nek, zie video’s.

Risico lezen in bed zijliggingRisico lezen in bed rugligging


2. Verbeter de slaaphouding

Voor de banden hoog in de nek is het van belang om ‘s nachts te herstellen van de belasting van overdag. Dat kan het beste door te slapen in een houding waarbij de nek in een neutrale stand staat.

Beste slaaphouding


Door te slapen met een bodykussen ligt de nek minder gedraaid. Hierdoor vermindert de belasting op - en de spanning in - de nek aanzienlijk. Daarbij is het cruciaal dat het kussen de juiste hoogte heeft. Een in hoogte verstelbaar kussen is het beste want dan kun je de hoogte op maat instellen en eventueel nog aanpassen indien dat nodig is.

Ook de vorm van het hoofdkussen is van belang. Deze moet goed aansluiten bij de nek en het hoofd, pas dan kan de nek goed ontspannen.

Verschil wel of geen neksteun


3. Therapie

Harde spieren en een stijve nek zijn uitstekend te behandelen door oefeningen en fysiotherapie. Echter, het effect is vaak maar tijdelijk. Dat komt omdat de achterliggende oorzaken niet worden opgelost. Als je blijft doorgaan met het hangen op de bank en het slapen met een gedraaide nek, dan komen de klachten snel weer terug..


Hi4 Pillow en Bodykussen

Het Mikoala Hi4 Pillow is verstelbaar in 8 verschillende hoogtes. Hierdoor kan dit kussen op de juiste hoogte worden ingesteld.

Het Mikoala Body Pillow is eveneens verstelbaar. Door meer of minder vulling in de kern van het kussen te doen kan het kussen dikker/steviger/hoger gemaakt worden.

De set met Hi4 Pillow en Body Pillow is nu extra voordelig te bestellen in onze webshop!

Hi4 Deluxe + Body Pillow

Aanbevolen kussens

Mikoala Hi4 Deluxe Pillow

Mikoala Hi4 Deluxe Pillow

€ 124,85€ 119,90

Hi4 Deluxe + Body Pillow

Hi4 Deluxe + Body Pillow

€ 194,80€ 179,85

Product reviews

"Als oefentherapeut beveel ik het kussen regelmatig aan mijn patiënten aan"

AMJW Vorstenbosch - 16-06-2018

4.9 / 5 sterren

276 beoordelingen

Shop reviews

Spanningshoofdpijn | Ligwijzer